Jednoślady z silnikiem o pojemności 50 centymetrów sześciennych są klasyfikowane w zupełnie inny sposób z punktu widzenia prawa. Tak niska pojemność wiąże się przede wszystkim z licznymi ułatwieniami dotyczącymi prowadzenia pojazdu. Z tego powodu wielu właścicieli jednośladów chciałoby przerejestrować swój motocykl z silnikiem 125 na 50 cm3. Jak to zrobić i czy jest to legalne?
Motocykl a motorower — różnice w definicjach
Motocykl i motorower w świetle prawa to dwa zupełnie różne pojazdy:
- Jako motorower określa się jednoślad wyposażony w silnik o pojemności do 50 centymetrów sześciennych. Nie może on poruszać się z prędkością wyższą niż 45 km/h. Powinno to wynikać z jego konstrukcji.
- Motocykle (w ogólnym ujęciu) nie są z kolei w żaden sposób ograniczone pod względem pojemności silnika, czy mocy maksymalnej. Moc ta ma jedynie wpływ na to, jakie uprawnienia musi posiadać kierowca jednośladu.
Dlaczego kierowcy chcą zarejestrować 125 na 50?
Powód jest dość prozaiczny. Na jednośladzie z jednostką o pojemności do 50 cm3 jeździć mogą osoby, które posiadają prawo jazdy AM. Jest to kategoria, która zastąpiła kartę motorowerową i pozwala ona na prowadzenie motorowerów oraz czterokołowców lekkich, których konstrukcja uniemożliwia przekroczenie 45 km/h.
- Prawo jazdy kategorii AM można zdobyć już w wieku 14 lat. Do tego wymagana jest zgoda rodziców.
- Z kolei, aby jeździć motocyklem z silnikiem o pojemności do 125 centymetrów sześciennych, wymagane jest prawo jazdy A1. To można wyrabiać od 16 roku życia.
Uwaga! Rejestrując motocykl na 50 cm3 można obejść przepisy i kierować mocniejszym jednośladem, zanim wyrobimy niezbędne prawko. To jednak tylko teoria. |
Jak zarejestrować 125 na 50 – czy to możliwe?
Motocykli z silnikiem o pojemności 125 cm3 nie można legalnie rejestrować na 50 cm3. Jest to działanie nielegalne. W przeszłości można było spotkać wielu kierowców, którzy prowadzili jednoślad przerobiony tak, by zarejestrować go właśnie w ten sposób. Jak do tego dochodziło?
By zarejestrować większy motor jako skuter, trzeba było wymienić ramę i oryginalny silnik tak, by te podzespoły pasowały do pojazdu z silnikiem, którego pojemność wynosi maksymalnie 50 cm3. Był przerabiany przez mechanika, którym z reguły był kolega właściciela takiego pojazdu. Następnie motocykl przechodził przegląd u znajomego diagnosty.
Korzystanie z takiego pojazdu jest jednak bardzo ryzykowne. Wystarczy, że kontrolujący nas funkcjonariusz policji zauważy nieprawidłowości w papierach pojazdu i skonfrontuje to z faktyczną pojemnością silnika. Doświadczony policjant szybko zauważy, że pojazd to nie motorower, a motocykl zarejestrowany w nielegalny sposób. Taka sytuacja może zakończyć się założeniem sprawy sądowej i powoduje niemały problem dla właściciela (włącznie z utratą prawa do rejestracji pojazdu).
Co może grozić za rejestrację motocykla 125 cm3 na 50 cm3 i jazdę na nim?
W świetle prawa rejestracja motocykla 125 na 50 jest nielegalna. Jeśli policjant złapie tak zarejestrowany pojazd może on dotkliwie ukarać jego właściciela. Co dokładnie grozi za zabronione prawnie zarejestrowanie i używanie motocykla 125 cm3 jako motoroweru?
Utrata prawa jazdy
Jeśli w trakcie kontroli okaże się, że kierowca nie dysponuje dokumentami zezwalającymi na prowadzenie motocykla 125 cm3, może on utracić swoje uprawnienia do kierowania pojazdami. Jest to kara dotkliwa. Dodatkowo przez pewien czas kierowca traci możliwość wyrobienia „prawka”.
Skonfiskowany dowód rejestracyjny
Kolejnym środkiem karnym zastosowanym w kierunku właściciela/kierowcy pojazdu jest konfiskata dowodu rejestracyjnego. Aby go odzyskać, motocykl będzie musiał przejść przegląd, który przeprowadzi licencjonowany diagnosta. Następnie trzeba wybrać się do wydziału komunikacji, by na nowo zarejestrować motocykl na właściwą pojemność.
Przestępstwo — wprowadzanie w błąd funkcjonariusza publicznego
Sprawa może też skończyć się w sądzie, jako że jest to czynność niezgodna z art. 272 Kodeksu Karnego. Wskazuje on, że: „kto wyłudza poświadczenie nieprawdy przez wprowadzenie w błąd publicznego funkcjonariusza, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”.
Uwaga! Jazda, gdy 125-tka jest zarejestrowana jako 50 cm3, także jest niezgodna z prawem i traktuje się ją jako przestępstwo wymienione w kodeksie karnym. Mówi o tym, że: „Kto używa dokumentu określonego w art.271 lub art.272 podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”. |
Jak widać, motocykl zarejestrowany jako skuter może przynieść więcej problemów niż pożytku. Nie warto ufać „ekspertom” w Internecie, którzy polecają sztuczki z takim rejestrowaniem jednośladu. Zamiast tego lepiej uzbroić się w cierpliwość i zdobyć właściwe uprawnienia potrzebne do kierowania motocyklem.
Autor
- Jest doświadczoną dziennikarką i redaktorką w tematycznych serwisach. W BB Motor specjalizuje się w nowinkach motoryzacyjnych. Jeśli czegoś nie jest pewna - będzie drążyć informacje aż do źródła. Prywatnie posiada dwa psy i jednego kota!
Latest entries
- 8 października, 2024Wiadomości i newsyJak podłączyć obrotomierz do alternatora?
- 7 października, 2024Komentarze redakcjiJak urządzić warsztat samochodowy? Oto nasza lista
- 4 października, 2024Wiadomości i newsyKomfort i styl za kierownicą – Wskazówki dla nowoczesnych kobiet w podróży
- 1 października, 2024Wiadomości i newsyJak zrobić ściągacz do łożysk?