Silniki spalinowe montowane w skuterach charakteryzują się dosyć prostą budową. Dzięki temu ich serwisowanie nie wymaga specjalistycznej wiedzy i może zostać przeprowadzone w domowym zaciszu. Jednym z ważnych elementów dbania o jednostkę napędową jest regulacja gaźnika oraz jego czyszczenie. Jak je wykonać i o czym należy przy tym pamiętać?

Czym jest gaźnik?

Gaźnik to element silnika, o którego istnieniu wielu kierowców już zapomniało. Komponenty tego typu zniknęły z jednostek napędowych w samochodach spalinowych lata temu. W nowych jednostkach prawie się ich nie montuje. Sprawa ma się zupełnie inaczej w przypadku skuterów, czy motocykli. Jednoślady korzystają z prostych jednostek napędowych, które mają być tanie w produkcji, łatwe w utrzymaniu, a także możliwie jak najmniejsze. Z tego powodu stosuje się silniki wyposażone w gaźnik lub gaźniki.

Zadania gaźnika

Gaźnik odpowiada za wytwarzanie mieszanki powietrzno-paliwowej o odpowiednim składzie. Pod tym względem jest urządzeniem o prostej budowie i ograniczeniach w pracy. Z tego powodu ostatni silnik przeznaczony do samochodów osobowych wyposażony w gaźnik powstał w 2006 roku. Wyprodukowała go rosyjska Łada, która zrezygnowała już ze stosowania tego komponentu. Gaźniki w autach osobowych zostały wyparte przez systemy wtrysku paliwa. 

Zadanie gaźnika jest o tyle trudne, że optymalny skład mieszanki paliwowo-powietrznej różni się w zależności od obrotów silnika. Jeśli do gaźnika trafi zbyt wiele paliwa, jednoślad może co chwila gasnąć ze względu na to, że dojdzie do zalania układu iskrowego. Z kolei gdy powietrze znacząco przewyższa paliwo w składzie mieszanki, silnik może nie odpalić. 

W jaki sposób pracuje gaźnik?

Paliwo znajduje się w tak zwanej komorze pływakowej. Z niej poprzez dyszę trafia do kanału, przez który przepływa powietrze. Ilość zasysanego w tym miejscu paliwa zależy od prędkości, z jaką powietrze przechodzi przez gaźnik. W tym celu stosuje się różnicę ciśnień wytwarzaną przez tzw. zwężkę Venturiego. 

Źródło: pexels.com

Dlaczego należy przeprowadzać czyszczenie gaźnika?

Każdy gaźnik wraz z upływem czasu zacznie gorzej pracować, jeżeli nie będzie odpowiednio konserwowany. Najczęściej powodem tego są zanieczyszczenia, które zbierają się na jego poszczególnych elementach. Z tego powodu warto regularnie wyczyścić gaźnik i zapewnić mu warunki do optymalnej pracy. Jakie objawy mówią o tym, że czas przeprowadzić taki zabieg? Mogą to być problemy z przyduszaniem się silnika podczas jazdy, czy gaśnięciem w trakcie postoju. 

Ważne! Niewyczyszczony gaźnik może doprowadzić do awarii silnika. Pamiętaj o regularnym czyszczeniu go, szczególnie jeśli pokonujesz wiele kilometrów za pomocą skutera. 

Jak wyczyścić gaźnik?

Cały proces rozpocznij od przygotowania swojego garażu. Do wyczyszczenia gaźnika przydadzą Ci się:

  • podstawowe narzędzia,
  • średni śrubokręt krzyżakowy,
  • małe klucze nasadowe,
  • mały płaski śrubokręt,
  • myjka ultradźwiękowa,
  • środek do mycia gaźników, 
  • sprężone powietrze,
  • zestaw naprawczy do gaźników (oringi i uszczelki).

Jeśli nie dysponujesz myjką ultradźwiękową, możesz skorzystać z niej u swojego znajomego, lub wyczyścić gaźnik samodzielnie za pomocą specjalnego środka. W pierwszej kolejności zdemontuj gaźniki. W tym celu odłącz prowadzące do niego przewody oraz linki. Następnie wylej całe paliwo, które mogło pozostać w komorze gaźnika. W tym celu wystarczy obrócenie go do góry nogami, lub odkręcenie śrub spustowych. 

Gdy w gaźniku nie ma już paliwa, rozbierz go do części pierwszych. Korpusy umyj za pomocą myjki ultradźwiękowej lub środka do czyszczenia gaźników. Nie zapomnij również o dokładnym oczyszczeniu wnętrza za pomocą sprężonego powietrza. Często znajdują się tam drobne zanieczyszczenia. 

Przy myciu sprawdź także stan techniczny gaźnika. Sprawdź zużycie przepustnicy, stan uszczelek, a także zaworek iglicowy. Wszelkie elementy, które nie są już w najlepszym stanie, wymień i z powrotem złóż cały gaźnik. 

Ważne! Podczas demontażu gaźnika pamiętaj o tym, by opisać każdy demontowany element i położyć go we wcześniej przygotowanym miejscu. Gaźniki zawierają m.in. małe dysze, czy niewielkie śrubki, które łatwo zgubić!

Dbanie o gaźnik to nie tylko czyszczenie — na co jeszcze zwrócić uwagę?

Nie wystarczy jedynie wyczyścić gaźnik, by cieszyć się prawidłową pracą silnika. Warto spojrzeć szerzej i przyjrzeć się elementom współpracującym z gaźnikiem. 

Filtr paliwa

Bardzo ważny jest filtr paliwa. To on zbiera wszelkie zanieczyszczenia z benzyny, z której korzysta gaźnik. Gdy filtr jest mocno zużyty, jego skuteczność znacząco spadnie. Przez to do gaźnika mogą dostać się zanieczyszczenia, które np. zablokują dysze. Dlatego pamiętaj, by regularnie wymieniać filtr. W ten sposób masz pewność, że gaźniki są zasilane czystym paliwem. 

Ilość paliwa w komorze pływakowej

Komora pływakowa to jeden z elementów gaźnika. To z niej paliwo trafia do dyszy, a następnie razem z powietrzem do komory spalania. W komorze znajduje się pływak współpracujący z zaworkiem iglicowym. W zależności. Gdy poziom paliwa się zmienia, pływak otwiera lub domyka jego dopływ. Pęknięcie pływaka, czy usterka zaworka może doprowadzić do tego, że w komorze pływakowej będzie za dużo lub zbyt mało paliwa. 

Regulacja gaźnika i jej wpływ na poszczególne obroty silnika

Czyszczenie to jedno, ale nie zapomnij o tym, by raz na jakiś czas wyregulować gaźnik. To proces, który może wymagać nieco czasu i kilku jazd testowych, by upewnić się, że regulacja gaźnika przebiegła prawidłowo. 

W trakcie regulacji manipulujesz tym, ile paliwa trafia do komory spalania. Prawidłowo ustawiony gaźnik sprawia, że silnik pracuje prawidłowo, nie dławi się i nie gaśnie na niskich obrotach. Do regulacji wykorzystuje się śruby, które manipulują ustawieniem przepustnicy, a także przepustowością dysz. 

Autor

Barbara Zadrożna
Barbara Zadrożna
Jest doświadczoną dziennikarką i redaktorką w tematycznych serwisach. W BB Motor specjalizuje się w nowinkach motoryzacyjnych. Jeśli czegoś nie jest pewna - będzie drążyć informacje aż do źródła. Prywatnie posiada dwa psy i jednego kota!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *