Tuleje to niewielkie, lecz bardzo istotne elementy każdego silnika. Ich zadaniem jest zatrzymywanie cienkiej warstwy oleju na wewnętrznej powierzchni. Uszkodzenie tulei może doprowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej, która będzie wymagać nawet całkowitego remontu. Jak wybić tuleje z bloku silnika, aby dokonać ich wymiany?
Tuleje cylindra — jakie mają zadanie, rodzaje?
Tuleja cylindra ma jedno proste zadanie. Chroni każdy cylinder przed zużyciem oraz ślizganiem się tłoków. W tym celu tuleje zatrzymują warstwę oleju na swojej wewnętrznej powierzchni. Zastosowanie tulei cylindrowej pozwala na zwiększenie wytrzymałości i poprawę chłodzenia. Szczególnie w przypadku użycia mokrej odmiany.
Wyróżnia się dwa najpopularniejsze rodzaje tulei cylindrowych:
- tuleje suche
- oraz mokre.
Czym różnią się te typy?
Jako tuleje mokre określa się elementy, które w trakcie pracy silnika są myte za pomocą płyny chłodniczego. Tuleje suche są z kolei montowane wewnątrz bloku silnika w bezpośrednim kontakcie z cylindrem.
Z czego wykonane są tuleje silnika?
W roli tulei, które mają chronić cylindry, korzysta się ze wkładanych tulei cylindrowych, czyli o podłużnym kształcie z okrągłym przekrojem. Jest ku temu dość prosty powód. Produkowana oddzielnie tuleja może mieć zupełnie inne właściwości. Na przykład składać się z innych surowców, które są dodawane do stopu żeliwa używanego przy produkcji tulei. Stosuje się takie materiały jak:
- grafit,
- chrom,
- molibden,
- wanad.
Dzięki temu tuleje mają lepsze smarowanie i oferują wyższą odporność na korozję. Są również bardziej odporne na wpływ wysokich temperatur. Dzięki odpowiedniemu wykonaniu tuleje mogą zwiększać swoją średnicę i długość wraz ze wzrostem temperatury.
Ze względu na konstrukcję wielu silników, często wymiana tulei cylindrowych to jedyna szansa na uratowanie jednostki napędowej. W wielu przypadkach naprawa wymaga rozwiercania bloku silnika. To może być złym pomysłem, szczególnie jeśli jest on wykonany np. z aluminium. Wtedy istnieje ryzyko, że poważnie uszkodzisz silnik.
Źródło: Canva
Blok silnika — w jakim miejscu znajdziemy tuleje?
Umiejscowienie tulei cylindrowych zależy od ich rodzaju. W samochodach osobowych w większości wypadków spotykana jest sucha odmiana. Są to dość małe elementy, które wtłacza się bądź wsuwa w cylinder silnika.
Mokrą tuleję wbija się za to w blok silnika. Tam mają bezpośredni kontakt z cylindrem. Do ich schładzania stosowany jest płyn chłodniczy płynący w silniku.
W jaki sposób wybić tuleje z bloku silnika?
Oczywiście do usunięcia tulei cylindrowych można podejść w dość prosty sposób i wybić ją za pomocą młotka. Użycie takiego narzędzia i dużej siły może mieć nieprzyjemne skutki. W ten sposób ryzykujesz tym, że uszkodzisz tuleję cylindrową. Zagrożona jest również jej uszczelka. Dlatego lepszym wyborem będzie zastosowanie ściągacza. Jak usunąć tuleję?
Ważne! Aby dostać się do tulei, przyda Ci się spora wiedza na temat tego, jak zbudowany jest blok silnika oraz umiejętności mechaniczne. Jeśli nie czujesz się wystarczająco pewny, skorzystaj z pomocy specjalisty. Błędy przy wymianie tulei cylindrowej mogą spowodować uszkodzenie tłoka, cylindra lub głowicy.
Wymiana tulei cylindrowej może wymagać nawet kompletnego demontażu silnika. Aby dostać się do uszkodzonego elementu, będziesz musiał zdekonstruować blok jednostki napędowej.
Gdy już znajdziesz tuleję cylindrową, delikatnie wyjmij ją za pomocą ściągacza. W jej miejsce zamontuj nową. Pamiętaj, że w przypadku tego elementu liczy się bardzo dokładne spasowanie. Dlatego postaraj się znaleźć tuleję, która została wyprodukowana z myślą o silniku w Twoim aucie. Nie zapomnij również o zamontowaniu nowej uszczelki, która zapobiegnie dostawaniu się oleju do komory spalania.
Kiedy trzeba wybić tuleje z silnika?
Kiedy należy zając się wymianą tulei cylindrowej w silniku? Objawy są na tyle ogólne, że zdiagnozowanie usterki nie należy do prostych rzeczy. Najczęściej uszkodzenie tulei objawia się tym, że silnik traci moc i ma kłopoty ze startem. Może też nierówno pracować. Kolejnym alarmującym objawem jest niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. W przypadku uszkodzenia tulei świadczy on o tym, że olej dostaje się do komory spalania.
Jeśli nie masz pewności co do diagnozy, lepiej będzie, jeśli udasz się do mechanika. Dobry serwis dokładnie sprawdzi Twoje auto i upewni się, czy do naprawy wystarczy wymiana tulei, czy też potrzebny będzie remont silnika.
Autor
- Jest doświadczoną dziennikarką i redaktorką w tematycznych serwisach. W BB Motor specjalizuje się w nowinkach motoryzacyjnych. Jeśli czegoś nie jest pewna - będzie drążyć informacje aż do źródła. Prywatnie posiada dwa psy i jednego kota!
Latest entries
- 29 listopada, 2024Wiadomości i newsyEgzamin na prawo jazdy – jak dobrze się przygotować?
- 28 listopada, 2024Komentarze redakcjiJak zaciemnić okna w warsztacie w domu?
- 12 listopada, 2024Prawo i przepisy ruchuJakie choroby oczu wykluczają staranie o kurs na prawo jazdy?
- 5 listopada, 2024Komentarze redakcjiEgzamin kwalifikacyjny z zakresu blacharz samochodowy coraz bliżej. Sprawdź swoją wiedzę