Odpowietrzanie hamulca w skuterze to jedna z najważniejszych czynności serwisowych, która zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wielu właścicieli skuterów obawia się tego zadania, ale z odpowiednimi narzędziami i wiedzą można je wykonać samodzielnie. Przyjrzyjmy się, jak prawidłowo przeprowadzić ten proces.

Zadbaj o płyn hamulcowy

Zanim zaczniemy odpowietrzać hamulce, musimy zaopatrzyć się w odpowiedni płyn hamulcowy. Ale po co nam płyn hamulcowy w tym procesie?

Podczas odpowietrzania usuwamy powietrze z układu hamulcowego, zastępując je świeżym płynem. To właśnie ten nowy płyn wypycha niepożądane bąbelki powietrza, zapewniając, że w przewodach i zaciskach znajduje się tylko płyn hamulcowy. Bez niego nie da się skutecznie pozbyć powietrza z układu. W trakcie odpowietrzania część starego płynu zostaje usunięta. Uzupełniamy go nowym, świeżym płynem, co poprawia ogólną kondycję układu hamulcowego.

Ważne! Zawsze używaj płynu zalecanego przez producenta skutera. Mieszanie różnych typów może nie tylko utrudnić odpowietrzanie, ale też uszkodzić uszczelki i inne elementy układu hamulcowego.

Zacisk hamulcowy i jego rola w odpowietrzaniu

Zacisk hamulcowy to miejsce, gdzie rozpoczynamy proces odpowietrzania. To tutaj znajduje się odpowietrznik – mały metalowy zawór, często zabezpieczony gumową osłonką. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz do niego łatwy dostęp.

Źródło: pexels.com

Odpowietrzanie hamulca w skuterze – jak to zrobić krok po kroku?

  1. Przygotuj niezbędne narzędzia: klucz do odpowietrznika, przezroczysty wężyk, pojemnik na zużyty płyn i czystą szmatkę.
  2. Odkręć pokrywę zbiorniczka płynu hamulcowego i uzupełnij go do poziomu MAX.
  3. Zdejmij gumową osłonkę z odpowietrznika i nakręć na niego przezroczysty wężyk. Drugi koniec wężyka umieść w pojemniku.
  4. Lekko odkręć odpowietrznik kluczem.
  5. Powoli wciśnij klamkę hamulca do oporu.
  6. Trzymając wciśniętą klamkę, zakręć odpowietrznik.
  7. Powoli zwolnij klamkę.
  8. Powtarzaj kroki 4-7, aż w wężyku przestaną pojawiać się bąbelki powietrza.
Uwaga! Podczas odpowietrzania regularnie sprawdzaj i uzupełniaj poziom płynu w zbiorniczku. Nie dopuść, by zbiorniczek się opróżnił – grozi to dostaniem się powietrza do układu.

Klamka hamulca – wskaźnik skuteczności odpowietrzania

Po zakończeniu procesu, klamka hamulca powinna być twarda i nie zapadać się. Jeśli nadal czujesz, że jest „miękka”, może to oznaczać, że w układzie wciąż znajduje się powietrze. W takim przypadku powtórz proces odpowietrzania.

Przedni hamulec czy tylny? Kolejność ma znaczenie

W skuterach zazwyczaj zaczynamy od odpowietrzania przedniego hamulca, a następnie przechodzimy do tylnego. Ta kolejność zapewnia najlepsze efekty i minimalizuje ryzyko ponownego dostania się powietrza do układu.

Odpowietrzanie hamulców w skuterze może wydawać się trudne, ale z odrobiną cierpliwości każdy może to zrobić. Pamiętaj, że sprawny kwestia odpowietrzenia hamulców to podstawa bezpieczeństwa na drodze. Jeśli masz wątpliwości lub problem z odpowietrzeniem, nie wahaj się skonsultować z doświadczonym mechanikiem, który zadba o Twój układ hamulcowy. 

Autor

Barbara Zadrożna
Barbara Zadrożna
Jest doświadczoną dziennikarką i redaktorką w tematycznych serwisach. W BB Motor specjalizuje się w nowinkach motoryzacyjnych. Jeśli czegoś nie jest pewna - będzie drążyć informacje aż do źródła. Prywatnie posiada dwa psy i jednego kota!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *